مهاجرت پرستار به آلمان

مهاجرت پرستاران به آلمان

در حال حاضر کشور آلمان به صورت گسترده در حال تغییر نسل بوده و روز به روز بر تعداد افراد مسن در جامعه افزوده می شود. این جمعیت و رویه افزایش میانگین سن همواره نیاز به خدمات مختلف از جمله مراقبت های بستری و سرپایی خواهد داشت. بیمارستان ها، پرستاران خانگی و دیگر موسسات خدماتی و مراقبتی به شدت به دنبال استخدام و به کار گماری نیروی کار به این منظور هستند. بر اساس آمار Skills Gap Analysis منتشر شده توسط Federal Employment Agency (BA)، در حال حاضر به ازای هر 100 جای خالی و نیاز به پرستار، تنها 19 پرستار در آلمان حضور دارند. بنابراین یافتن و استخدام پرستاران ماهر برای خدمات مراقبتی برای کشور آلمان و دولت فدرال آن یک چالش جدی به حساب می آید. از این رو ورود و مهاجرت نیروی کار خارجی به ویژه در زمینه پرستاری به آلمان به شدت افزایش یافته است.

 

کار به عنوان پرستار

پرستاران و پرستاران خانگی مسئول نظارت، ارائه مشاوره و خدمات و مراقبت از بیماران چه در بیمارستان ها و منازل هستند. بسته به تخصص و صلاحیت های آنان ممکن است برخی از پرستاران متخصص که دارای مدارک معادل سازی شده معتبر هستند، در کنار پزشکان مجموعه مشغول به کار شوند. ایجاد ارتباط با بیماران و خانواده آن ها و ارائه مشاوره های تخصصی از جمله قسمت های مهم دیگر کار پرستاران در این زمینه می باشد.

با توجه به تغییر نسل و بالا رفتن میانگین سن در آلمان، تقاضا برای پرستاران سالمند به سرعت رو به افزایش است. پیش بینی می شود که تا سال 2050 میلادی، بیشتر از دو برابر جمعیت سالمند کنونی نیاز به مراقبت خواهند داشت؛ این بدان معناست که تامین این تعداد نیرو تبدیل به یک بحران برای آلمان شده است. برای مقابله با این چالش و بحران استراتژی های متفاوتی طراحی شده است که از جمله آن می توان به اصلاح نظام آموزش پرستاری و استخدام نیروی کار از کشور های خارجی اشاره کرد.

 

فرصت های شغلی مناسب برای پرستاران ماهر خارجی

در آلمان، هر فردی که قصد کار کردن به عنوان پرستار را داشته باشد، نیاز به یک مدرک لیسانس دارند. به منظور تایید صلاحیت های حرفه ای پرستاران، اغلب نیاز است که شما یک دوره معادل سازی را گذرانده تا سطح زبان و مهارت خود را مطابق با الزامات به تایید برسانید. درخواست شما برای تشخیص و گذراندن این دوره ها به منظور تایید صلاحیت باید به مراجع ذیصلاح ایالت مدنظر در جمهوری فدرال آلمان که در آن قصد کار دارید، ارسال شود. اگر مدارک شما در آن منطقه خاص معادل سازی شده و تایید شود، بدون در نظر گرفتن آن منطقه، شما مجوز کار در سرتاسر کشور آلمان را خواهید داشت. برای تایید و مورد قبول واقع شدن درخواست شما نیاز است که شرایط زیر را رعایت بفرمایید :

  • معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان

اگر مدارک پرستاری خود را از خارج از کشور آلمان کسب نموده اید، شما نیاز به معادل سازی مدارک خود در کشور آلمان خواهید داشت. این مراجع ذیصلاح تایید خواهند کرد که آیا صلاحیت های حرفه ای که شما در خارج از آلمان به دست آورده اید، کاملا با الزامات کشور آلمان مطابق است یا خیر؛ در غیر اینصورت مرحله معادل سازی انجام خواهد شد.

 

  • دانش کافی زبان آلمانی

بر اساس منطقه و ایالتی که شما قصد کار کردن در آن را دارید، باید دانش زبان آلمانی خود در سطوح B1 یا B2 را طبق چارچوب قوانین اروپا به اثبات برسانید.

 

  • وضعیت سلامتی مناسب

شما باید گواهی صادر شده از سوی یک پزشک آلمانی که تاییدی بر سلامت جسمانی و روانی شما است را ارائه دهید تا نشان دهنده توانایی و قابلیت شما برای فعالیت در رشته پرستاری باشد.

 

  • عدم سوءپیشینه

شما برای تایید صلاحیت کاری خود موظف هستید یک گواهی سوءپیشینه از نیروی انتظامی ایران یا آلمان (بسته به وضعیت شما) دریافت کنید.

 

در طی روند تایید متقاضیان، بیشتر از این که به ملیت شما توجه شود، به ایالت و شهری که صلاحیت خود را در آن جا به اثبات رسانده اید، توجه خواهد شد:

 

  • مدارک حرفه ای کسب شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اگر شما مدارک پرستاری خود را در یکی از کشورهای عضو EU یا منطقه اقتصادی اروپا دریافت کرده باشید، مدارک شما به صورت خودکار معادل سازی و تایید می شود. با این حال، همه افراد متمایل به کار در رشته پرستاری ملزم به داشتن سطح زبان آلمانی موردنیاز هستند.

 

  • مدارک حرفه ای کسب شده در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا

پرستاری از جمله مشاغلی است که در لیست اعلام شده از سوی دولت آلمان (Whitelist) بوده که در این زمینه ها دچار کمبود نیرو می باشند. از این رو استخدام و به کارگماری پرستاران خارجی از جمله اقدامات اصلی دولت آلمان در این زمینه می باشد که به صورت خاص بر آن تمرکز شده است.

فقط لازم است بدانید که قبل از اقدام به اخذ ویزا، مدارک شما باید معادل سازی شده و اجازه فعالیت در آلمان را کسب کنید.

 


پرسش و پاسخ های متداول

نظرات درباره مهاجرت پرستار به آلمان

مشاوره مهاجرت رایگان :