مزایای تحصیل در آلمان

مقدمه

آیا شما هم قصد تحصیل در اروپا رو دارید؛ اونم رایگان ؟!

ملاک های مهم برای انتخاب یک کشور برای ادامه تحصیل از نظر شما چیه ؟! شهریه؟ سطح دانشگاه؟ زبان؟ چی؟

ما بهتون پیشنهاد می کنیم که حتما حتما این مقاله رو تا انتها بخونید تا با جذابیت های کشور آلمان آشنا بشید. اگه سوالی موند بازم از ما بپرسید تا کمکتون کنیم. پس بریم...

یکی از مهم ترین عوامل انتخاب دانشگاه و کشور مقصد را می توان هزینه تحصیل، سطح دانشگاه های آن کشور و جذب بازار کار شدن پس از فارغ التحصیلی دانست. به عبارت دیگر، آن کشور از نظر اقتصادی و توسعه در سطحی باشد که دانشجو پس از تحصیل بتواند با اشتغال در حیطه تحصیلی خود به کسب تجربه بپردازد و اقامت دائم و در انتها پاسپورت آن کشور را دریافت کند.

در سال های اخیر، کشور آلمان یکی از گزینه های محبوب جهت ادامه تحصیل برای دانشجویان بین المللی سرتاسر جهان به حساب می آید. آلمان کشور بسیار مناسبی برای آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی است که عواملی همچون دانشگاه های معتبر جهانی متعدد، کورس های تحصیلی بی شمار، ارزش بالای مدارک تحصیلی که ضامن آینده شغلی دانشجویان است و هزینه های مقرون به صرفه زندگی باعث شده است که امروزه متقاضیان زیادی را به خود جذب کنند؛ حالا سبک زندگی پویا و جذاب آلمانی ها به کنار ...

ما در ادامه سعی می کنیم مزایای تحصیل در کشور آلمان را براتون توضیح بدیم تا با بررسی اونها شاید شما هم به آلمان علاقمند شدید !!

تحصیل رایگان در آلمان

امروزه به دلیل افزایش نیاز به نیروهای کار واجد شرایط و حرفه ای، تحصیلات عالیه یکی از نیاز های ضروری به شمار می رود. از این رو هزینه های تحصیل و دانشگاهی روز به روز رو به افزایش است؛ اما آلمان تنها کشور در میان کشورهای پیشرفته برای دانشجویان است که هزینه ای بابت تحصیل از دانشجویان دریافت نمی کند!!! (حتما بهتون توصیه می کنیم که مقاله "تحصیل رایگان در آلمان" رو بخونید.)

طبق قانونی که در اکتبر 2014 به تصویب رسید، تمامی دانشجویان خارجی که در دانشگاه های دولتی آلمان تحصیل می کنند، نیازی به پرداخت هزینه و شهریه عادی دانشگاه ندارند. تنها مخارجی اندک بابت هزینه های روزمره نظیر حمل و نقل متوجه دانشجویان خواهد بود که در مجموع در هر ترم به طور میانگین 200 تا 300 یورو می باشد. طبق نظرسنجی که در سال 2018 انجام شده است، 35.3% دانشجویان خارجی که در آلمان تحصیل می کنند، رایگان بودن دانشگاه خود را دلیل انتخاب کشور آلمان بیان کرده اند.

پس میشه گفت دلیل اصلی تحصیل در آلمان اینه که شهریه نداره و رایگانه!!!

دانشگاه های معتبر آلمان

بر طبق آمار رسمی سال 2020، در کشور آلمان بیش از 429 موسسه آموزش عالی دولتی وجود دارد که چیزی در حدود نیمی از این تعداد، دانشگاه هستند که این دانشگاه ها همواره در سطحی بالاتر از استانداردهای جهانی آموزش عالی قرار داشته اند. برخی از دانشگاه های کشور آلمان، همواره در بین برترین دانشگاه های جهان قرار دارند و در رنکینگ جهانی در بالاترین سطح قرار می گیرند. علاوه بر این، دانشگاه های آلمان از قدیمی ترین موسسات آموزشی در سطح اروپا به شمار رفته و دانشجویان ارزش این دانشگاه ها را بر اساس کیفیت آموزش، تجربیات مفید، فرصت های موجود شغلی و آکادمیک در حین تحصیل و پس از آن، و از همه مهم تر محیط آموزشی دوستانه و امن آن ها ارزشیابی و بررسی می کنند.

اگر مایل هستید تا رده بندی دانشگاه های آلمان را ببینید، یه سری به مقاله "دانشگاه های برتر آلمان" بزنید.

هزینه زندگی در آلمان

طبق شرایط زندگی در آلمان و هزینه های موجود، هزینه زندگی برای دانشجویان بین المللی در کشور آلمان بسیار به صرفه و مناسب می باشد؛ به گونه ای که می توان آلمان را یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی به نسبت اقتصاد آن دانست.

اجاره مسکن در کشور آلمان یکی از اصلی ترین نگرانی های مالی است که دانشجویان در حال تحصیل در آلمان با آن برخورد می کنند. این اجاره بسته به موقعیت مکانی منزل مسکونی داشته و واضح است که هزینه های زندگی در مرکز شهر کمی بالاتر از حاشیه شهرها می باشد. البته به طور معمول دانشجویان برای کاهش هزینه های خود، منازلی را به صورت مشترک با دیگر دانشجویان اجاره می کنند تا نیمی از هزینه اجاره متوجه هرکدام از طرفین شود. هزینه های جانبی دیگر نیز اعم از غذا، امکانات شهری و حمل و نقل عمومی چندان زیاد نبوده و کاملا مناسب می باشد.

می توان گفت یک دانشجو ماهانه به طور متوسط چیزی در حدود 720 تا 850 یورو، هزینه مواردی از قبیل اجاره مسکن، خوراک، حمل و نقل، تلفن و اینترنت، وسایل موردنیاز تحصیل و همچنین هزینه اوقات فراغت مصرف می کند. (توصیه می شود برای اطلاعات دقیق تر مقاله "هزینه زندگی در آلمان" را مطالعه کنید.)

لازم به ذکر است که دانشجویان با انجام کار دانشجویی که در ادامه توضیح داده شده است، می توانند این هزینه را تامین کرده و نیازی به استفاده از مبلغ بلوکه کرده ندارند.

فرصت شغلی در آلمان

طبق قانون کشور آلمان، هر دانشجوی بین المللی مجاز به کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته یا 120 روز کامل در سال هستند. تخمین زده شده است که در حال حاضر، 60% از دانشجویان بین المللی، ضمن تحصیل در آلمان، به صورت پاره وقت نیز مشغول کار هستند. کار پاره وقت نیز نیاز به تاییدیه خاصی از سوی دولت آلمان ندارد و طیف گسترده ای از این نوع مشاغل در آلمان وجود دارد. معمولا دانشجویان در آلمان به عنوان متصدی بار، پرستار کودک، کار در رستوران و ... فعالیت دارند.

ارزش مدرک تحصیلی کشور آلمان

مدرک تحصیلی کسب شده از دانشگاه های کشور آلمان از معتبرترین و قابل استنادترین مدارک تحصیلی در جهان به شمار می رود که تقریبا در سرتاسر جهان مورد تایید است. از تاثیرات این موضوع می توان به درصد بالای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان در بازار کار جهانی اشاره کرد. به گونه ای که بسیاری از فارغ التحصیلان، بلافاصله پس از تحصیل با پیشنهاد های کاری بسیار مناسبی از سوی کارفرمایان روبرو می شوند؛ زیرا آن ها به مدارک کسب شده شما از دانشگاه های آلمان اعتماد کرده و اعتقاد دارند که می توانید به پیشرفت کار آن ها کمک کنید.

برنامه تحصیلی کشور آلمان

آلمان با داشتن دانشگاه های متعدد، دوره های متنوع و مختلفی را ارائه می دهد که دانشجویان با زمینه های کاری متفاوت می توانند از این دوره ها مطابق با سلیقه خود استفاده کنند. همچنین آلمان به عنوان یک کشور صنعتی و پیشرفته، توجه ویژه ای بر روی زمینه های مهندسی دارد و سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه انجام می شود و فرصت های شغلی مناسبی را پیش روی دانشجویان فارغ التحصیل قرار می دهند.

در مواردی که شما به درآمد های ناشی از کار پاره وقت نیز نیاز نداشته باشید، باز هم این نوع کار گزینه ای است که در آلمان باید به صورت جدی به آن توجه شود. زیرا این دوره اشتغال، تجربه کاری شما را افزایش داده و باعث نظم بخشیدن به سبک زندگی و استقلال فکری و شخصی شما می شود.

همکاری های تحصیلی کشور آلمان

امروزه برنامه های تحصیلی و آموزشی دانشگاه های آلمان به صورت مدرن ترین حالت موجود در جهان به دانشجویان در حال تحصیل ارائه می شود. این کورس های تحصیلی به گونه ای ارائه می شوند که پیشرفت های علمی بسیار مهمی را برآورده می کنند و با آموزشی مطمئن، می توانند با چالش های گوناگونی روبرو شوند و پس از فارغ التحصیلی با مدرکی با ارزش و معتبر در سراسر جهان وارد بازار کار می شوند.

نکته قابل توجه دیگر در اینجاست که بسیاری از دانشجویان در بین دانشگاه های آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی جابجا می شوند و برنامه های مشترک مختلفی را به اجرا درمی آورند. این مزیت سبب می شود تا دانشجویان فرصت تحصیل در دانشگاه های امریکایی و کانادایی را نیز داشته باشند.

سفر به شنگن با ویزای دانشجویی آلمان

مزیت دیگر ویزای دانشجویی کشور آلمان در این است که دانشجو در طی دوران تحصیل اجازه سفر به کشورهای حوزه شنگن را دارد که فرصتی مناسب برای دیدن کشورهای اروپایی است. این ویژگی به دانشجویان فرصت می دهد تا از نزدیک برتری سیستم آموزشی آلمان را نسبت به کل اروپا بررسی کنند. اگر شما یک دانشجوی اروپایی باشید و قصد تحصیل و زندگی در کشور آلمان را داشته باشید، همان حقوق یک شهروند آلمانی و عضو اتحادیه اروپا را خواهید داشت و بدون هیچ مجوز دیگری فرصت تحصیل، کار و زندگی را دارید.

اما اگر شما شهروند اروپایی نباشید (مانند ایران) و قصد تحصیل در آلمان را داشته باشید، حتما برای ورود باید اقدام به اخذ ویزای دانشجویی کشور آلمان نمایید. توصیه می شود که این امر با مشاوره یک موسسه مهاجرتی معتبر انجام شود.

حال اگر شما از یکی از دانشگاه های آلمان پذیرش تحصیلی گرفته باشید، توصیه می شود که از 3 ماه قبل از عزیمت به کشور آلمان برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. در مورد مجوز اقامت، تمام مدارک شما برای دفتر مهاجرت آن منطقه آلمان که دانشگاه شما در آنجا واقع شده است، ارسال می شود و پس از طی مراحل اداری و نداشتن هرگونه مشکل، به شما جواز اقامت داده می شود.

آموزش زبان آلمانی

در طول دوره کاری و زندگی، شما ناچار هستید که با زبان آلمانی با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ از این رو فرکانس زبان آلمانی در طول زمان در ذهن شما ایجاد خواهد شد. آلمان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا و زبان آلمانی یکی از زبان هایی است که در بسیاری از مناطق اروپا از آن استفاده می شود. از سویی برخی کمپانی های آلمانی هستند که در جهان سرآمد هستند و شعب بسیاری را در سرتاسر جهان دارند. بنابراین افرادی که به زبان آلمانی تسلط دارند، شانس بالایی برای استخدام در این کمپانی ها را دارا هستند.

تنوع جوامع آلمانی

کشور آلمان همواره میزبان محبوبی برای مردم دیگر ملیت ها به حساب می آید. امروزه شهروندان آلمانی با اتباع دیگر کشورها که به همراه خانواده برای کار و زندگی به آلمان آمده اند، هماهنگی و هم زیستی مسالمت آمیزی دارند. همچنین دانشگاه های آلمان، همواره درصد بسیار زیادی از دانشجویان خارجی متقاضی به تحصیل در آلمان را ثبت نام کرده و به آن ها فرصت کسب تحصیلات عالیه را می دهند. این موضوع باعث می شود که با مردم با ویژگی های خاص و گوناگونی از جهان آشنا شوید و دوستان شما از جوامع مختلف این امکان را به شما می دهد که با آداب و رسوم متعددی آشنا شده و جهان بینی گسترده تری را به دست آورید.

تاریخ و فرهنگ کشور آلمان

کشور آلمان دارای تاریخ غنی و دور و درازی است که از آوازه خوبی در جهان برخوردار است و در طول تاریخ یکی از موثرترین جوامع از نظر فرهنگی بوده اند. به گونه ای بومیان این منطقه همواره پیشگامان جنبش های مختلف در زمینه های تاریخی، فرهنگی و علمی بوده و تغییرات اساسی را در تاریخ جهان رقم زده اند. تحصیل در آلمان این فرصت را به شما می دهد که این تاریخ و فرهنگ را از نزدیک لمس کرده و خاطرات فراموش نشدنی را تجربه کنید.

جمع بندی

در انتها به صورت خلاصه بیان می کنیم که کشور آلمان به دلیل نداشتن شهریه دانشگاهی و کم بودن هزینه های زندگی و آینده شغلی روشن، یکی از محبوب ترین مقاصد ادامه تحصیل برای دانشجویان خارجی است. فرهنگ و تاریخ آلمان، امکان تحصیل در دانشگاه های امریکایی و کانادایی، مدرک تحصیلی معتبر و ... از دیگر مزایایی است که کشور آلمان داراست و شما برای انتخاب راهتان به آن ها توجه خواهید داشت. شما می توانید با مشاوره از یک موسسه مهاجرتی معتبر دید بازتر و بهتری به این پروسه پیدا کنید و با آگاهی وارد این راه شوید.


پرسش و پاسخ های متداول

بله. شما می توانید با ارائه مدارک آماده خود، اقدام به دریافت پذیرش مشروط از دانشگاه کنید و مدارک باقیمانده را در موعد مشخص شده به دانشگاه ارائه دهید.

بله. شما می توانید با مراجعه به وبسایت های مربوطه در دفتر دانشگاه خود، مدارک لازم را معادل سازی کنید که در ادامه توسط اداره ثبت دانشجویان بین المللی در آلمان تایید خواهند شد.

با بررسی ددلاین ها و فرصت ثبت نام هر دانشگاه که عموما به دو ترم زمستان (آغاز از سپتامبر یا اکتبر) و ترم تابستان (آغاز از مارچ یا اپریل) دسته بندی می شوند، درخواست خود را ثبت کنید و با تکمیل مدارک طبق چک لیست ارائه شده از سوی هر دانشگاه، پذیرش خود را دریافت نمایید.

شما می توانید به کمک مقاله "دانشگاه های برتر آلمان"، دانشگاه های سطح کشور آلمان را مقایسه کرده و انتخاب روشنی برای خود داشته باشید. البته توصیه می شود با یک موسسه مهاجرتی معتبر نیز مشورت کنید.

بله. شما بدون بیمه درمانی اجازه تحصیل در آلمان را نخواهید داشت و به عنوان دانشجو باید بین شرکت های خصوصی و دولتی، بیمه خود را انتخاب کنید که هزینه های متفاوتی دارند.(برای اطلاعات بیشتر به مقاله "هزینه زندگی در آلمان"مراجعه بفرمایید.)

نظرات درباره مزایای تحصیل در آلمان

مشاوره مهاجرت رایگان :