زندگی در آلمان

مقدمه

کشور آلمان یکی از کشورهایی است که همواره به عنوان پیشرفته ترین و برترین کشورها در زمینه های مختلف چه از نظر سیستم آموزشی و تحصیلی، بازار کار، زمینه های سرمایه گذاری و ... شناخته شده است؛ از این رو امروزه آن را به عنوان اقتصاد اول اروپا می شناسند. دولت آلمان این ویژگی را مرهون سیاست گذاری های گسترده و هدفمند در طول سال های اخیر است که ورود مهاجران متخصص و ماهر نیز به این زمینه کمک شایانی نموده است و باعث شده است تا آلمان اقتصادی پویا و قدرتمند را در جهان معرفی نماید. این موارد سبب شده اند تا مهاجرت و زندگی در کشور آلمان به یک گزینه بسیار مناسب در بین متقاضیان مهاجرت مطرح شود.

ما در مقاله "مهاجرت به آلمان" از روش ها و مراحل لازم برای مهاجرت از راه های مختلف به آلمان را بررسی کردیم اما در این مقاله سعی داریم تا شما را با نکاتی برای زندگی در کشور آلمان آشنا کنیم که هر مهاجری در بدو ورود خود به آلمان به آن احتیاج دارد.

دانستن اطلاعاتی نظیر هزینه های زندگی، فرهنگ و خلق و خوی مردم آلمان، شرایط کاری در این کشور و همچنین مشکلاتی که در طول روزمره و با گذشت زمان با آن ها روبرو می شوید، امری ضروری است؛ از این رو مطالعه این مقاله را تمامی متقاضیان مهاجرت به اروپا علی الخصوص آلمان توصیه می کنیم.

زندگی در آلمان

زندگی در کشور آلمان به سبب داشتن بازارکار قوی، دانشگاه های سطح بالا و همچنین پتانسیل پیشرفت در زمینه های مختلف همواره دارای سطح بالایی بوده که هر شهروند و متقاضی مهاجت را به جذب می کند؛ زیرا آن مهاجر پیشرفت خود در این سیستم کاری را به وضوح می بیند و می تواند برنامه ریزی دقیق و مدونی را برای آینده خود و خانواده اش در نظر بگیرد.

قلعه های بالای کوه و همچنین چمنزارها و دشت های سرسبز که در فراز آن ها کوه های پوشیده از برف وجود دارد، شاید از جمله اولین تصاویری است که از کشور آلمان در ذهن دارید؛ اما این یک تصویر ایده آل است. درکنار تمامی زیبایی ها و مزایای این کشور، قطعا مشکلاتی نیز نهفته است که تا لحظه ورود به آن ها بر نخواهید خورد؛ اما آمادگی لازم برای روبرویی با این مشکلات می تواند تا حد امکان به شما کمک کند.

مردم آلمان و همچنین دولت این کشور در طول زمان نشان داده است که به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی قائل هستند؛ از این رو این کشور دارای مناظر بکر و سرسبز بسیار زیادی است که آب و هوای خنک و گاها مرطوب را به شهروندان ارائه می دهد و آسمانی آبی و آفتابی را از خود به نمایش می گذارد. از جمله موارد مثبت و به نوعی مزایای زندگی در کشور آلمان می توان به میزان مالیات مناسب در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی است که در کنار هزینه های مناسب زندگی به کشوری ایده آل تبدیل شده است.

در ادامه نیز می توان به عنوان گزینه ای مثبت راجع به آلمان از سطح بهداشت و درمان در این کشور سخن گفت. در این کشور هزینه داروهای تجویز شده به نسبت دیگر کشورهای پیشرفته، کمتر بوده و باعث شده است تا مهاجران در این زمینه به مشکل چندان بزرگی برخورد نکنند.

هزینه های زندگی در آلمان

یکی از مهم ترین بخش های مهاجرت به هر کشوری در دنیا، دانستن و علم به هزینه های روزمره در آن کشور است؛ زیرا با عدم آشنایی با این مورد شما با مشکلات بسیار بزرگی روبرو خواهید شد. البته کشور آلمان، یکی از کشورهایی است که برای هر صدور هر نوع ویزا، میزان هزینه گذران زندگی شخص را نیز به تبع مدت زمان اقامت وی، از او طلب می کند تا در این مدت به این مشکلات برخورد نکنند. لازم به ذکر است که شهروندان کشور آلمان با توجه به سطح زندگی در این کشور و به نسبت دیگر کشورها، هزینه های معقول تر و مقرون به صرفه تری را داراست و از این بابت، یک مورد از مزایای این کشور محسوب می شود.

در تکمیل صحبت بالا ذکر این نکته ضروری است که با وجود اینکه آلمان، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می رود، اما هزینه های زندگی در آلمان آن چنان که انتظار دارید بالا نیست و به نسبت کشورهایی مانند انگلستان، ایتالیا، دانمارک، نروژ، فرانسه و یا هلند ارزان تر است.

ما در ادامه جدولی تحت عنوان هزینه های مربوط به برخی اقلام موردنیاز و ضروری جهت زندگی روزمره در کشور آلمان را بیان خواهیم کرد. (لازم به ذکر است که این هزینه ها به صورت میانگین بین شهرهای مختلف آلمان بوده و ممکن است در برخی از این شهرها این مبالغ بیشتر و یا کمتر باشد.)

 

اقلام خوراکی

هزینه (یورو)

هزینه (دلار)

یک وعده ناهار به همراه نوشیدنی

12

15

یک وعده همبرگر در فست فود

8

10

سینه مرغ بدون استخوان (500 گرم)

3.73

4.50

شیر پرچرب (1 لیتر)

0.97

1.17

تخم مرغ (12 عدد)

2.90

3.50

گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)

2.72

3.29

پنیر محلی

5.38

7

سیب (1 کیلوگرم)

2.42

2.92

سیب زمینی (1 کیلوگرم)

1.53

1.85

آبجو (نیم لیتر)

1.00

1.21

شراب قرمز (1 لیتر)

7

9

کوکاکولا (2 لیتر)

1.78

2.15

نان (مصرف یک روز برای دو نفر)

1.32

1.59

 

مجموع هزینه های اقلام خوراکی

 

 

 

 

 اقلام مربوط به مسکن

هزینه (یورو)

هزینه (دلار)

اجاره ماهیانه ملک 85 متری مبله در منطقه گران شهر

1,437

1,736

اجاره ماهیانه ملک 85 متری مبله در منطقه عادی شهر

1,166

1,408

قبض های مصرفی گاز، برق، آب و ... برای دو نفر در ملک 85 متری

170

205

اجاره ماهیانه ملک 45 متری مبله در منطقه گران شهر

932

1,126

اجاره ماهیانه ملک 45 متری مبله در منطقه گران شهر

687

829

قبض های مصرفی گاز، برق، آب و ... برای دو نفر در ملک 45 متری

125

151

هزینه اینترنت 8 مگابایت برای یک ماه

25

30

تلویزیون 40 اینچ

378

457

مایکروویو 900 وات (برندهای بوش، پاناسونیک، ال جی و ...)

95

115

مواد شوینده لباس

5.46

7

کارگر نظافتی (هرساعت)

16

19

 

مجموع هزینه های اقلام مربوط به مسکن

 

 

 

 

اقلام پوشاک

هزینه (یورو)

هزینه (دلار)

شلوار جین (یک جفت)

79

96

لباس تابستانی (برندهای زارا، H&M و ...)

37

45

کفش ورزشی (یک عدد)(برندهای نایکی، آدیداس و ...)

92

111

کفش چرم (یک عدد)

114

137

 

مجموع هزینه های اقلام پوشاک

 

 

 

 

اقلام مربوط به حمل و نقل

هزینه (یورو)

هزینه (دلار)

خودروی فولکس واگن گلف

23,464

28,343

بنزین (یک لیتر)

1.30

1.58

بلیط وسایل حمل و نقل عمومی (یک ماه)

73

88

 

مجموع هزینه های مربوط به حمل و نقل

 

 

 

 

اقلام مربوط به مراقبت فردی

هزینه (یورو)

هزینه (دلار)

داروی سرماخوردگی (برای 6 روز)

7

9

آنتی بیوتیک (12 دوز)

10

12

ویزیت پزشک خصوصی (15 دقیقه)

55

66

اسپری بدن (50 میل)

2.26

2.73

شامپو (400 میل)

2.45

2.96

دستمال توالت (4 رول)

1.31

1.58

خمیردندان

1.67

2.02

آرایشگاه و اصلاح مو

21

25

 

مجموع هزینه های مربوط به مراقبت فردی

 

 

 

 

اقلام مربوط به تفریح و سرگرمی

هزینه (یورو)

هزینه (دلار)

یک وعده شما در کلاب های شهر (دو نفره)

35

42

بلیط سینما (دو عدد)

23

28

بلیط تئاتر (دو عدد)

124

149

یک وعده شام ایتالیایی شامل پیش غذا، غذای اصلی، شراب و دسر (دو نفره)

60

72

نوشیدنی در کلاب مرکز شهر

9

11

کاپوچینو

3.51

4.24

آبجو در کلاب های شهر (500 میل)

3.52

4.25

آیپد 128 گیگ

495

597

نرخ یک دقیقه مکالمه با موبایل

0.12

0.14

هزینه باشگاه ورزشی (یک ماه)

42

51

سیگار مارلبورو (یک پاکت)

7

8

 

مجموع هزینه های مربوط به تفریح و سرگرمی

 

 

 

 

به صورت میانگین می توان گفت که هزینه زندگی یک شخص ماهیانه در حدود 1889 یورو و برای یک خانواده چهار نفره در حدود 3580 یورو می باشد؛ لازم به ذکر است که این اعداد میانگین بوده و بنا به مصرف اقلام مختلف در ماه می تواند متفاوت باشد. ما به شما توصیه می کنیم که با توجه به مبالغ ذکر شده می توانید میزان دقیق هزینه خود در کشور آلمان را تخمین بزنید.

فرهنگ مردم آلمان

کشور آلمان با داشتن جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر، مجموعه ای از آیین ها، آداب و رسوم و سنت هایی است که نشان از تاریخ و فرهنگ غنی و دور و دراز این کشور دارد؛ تاریخی که بیش از هزار سال، این کشور را در خط مقدم تفکر، سیاست و هنر اروپا قرار داده است.

نکته مهمی که در رابطه با فرهنگ کشور آلمان باید بدانید این است که بسیار دقیق و منظم هستند و این انتظار از شما نیز می رود که این قانون را رعایت نمایید. این قانون نه تنها در کار باید رعایت شود؛ بلکه در روابط اجتماعی و به صورت کلی شرایطی که به نفع عموم مردم منطقه باشد، ضروری است.

در کنار این موضوعات می توان به کیفیت بالا و معروف آبجو در این کشور و همچنین فستیوال های متنوع برگزار شده در این زمینه، طبیعت گردی و همچنین موسیقی سنتی به عنوان بخشی از هویت کشور و مردم آلمان اشاره کرد.

حمل و نقل در آلمان

گشت و گذار و مسافرت داخل و یا خارج از شهر در کشورآلمان، با وجود زیرساخت های مدرن و پیشرفته حمل و نقل سبب شده است تا به بهترین و راحت ترین شکل ممکن انجام شود. دولت آلمان با استفاده از سیستم های مختلفی همچون تاکسی، اتوبوس، تراموا، مترو، قطارهای حومه ای و همچنین کشتی ها این شرایط را برای شهروندان و مهاجران این کشور تسهیل نموده اند.

در کنار این زیرساخت های موجود، استفاده از این وسایل بسیار آسان، ایمن و کارآمد می باشد؛ این شرایط سبب می شود تا مردم این کشور به میزان بسیار کم و مناسبی از خودروهای شخصی جهت جابجایی استفاده نمایند. به عنوان مثال فقط 30% از سفرهای داخل شهر برلین و 33% از سفرهای داخل شهر مونیخ از طریق خودروی شخصی استفاده می شود. بر اساس آمار اعلامی از سوی اداره آمار کشور آلمان، روزانه به صورت متوسط 30 میلیون مسافر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

شرایط کاری در آلمان

کشور آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد در اروپا و پنجمین در جهان، تعداد بسیار زیادی از موقعیت های شغلی در تخصص های مختلف را در اختیار کارجویان خارج از آلمان قرار داده است. طبق آمار جولای 2020، در حال حاضر نزدیک به 573 هزار موقعیت شغلی در کشور آلمان وجود دارد؛ شاید براتون جالب باشه که این عدد در سال گذشته در حدود 800 هزار موقعیت شغلی بود.

آلمان یکی از کشورهایی است که دارای پایین ترین نرخ بیکاری در اروپا بوده که طبق اعلام دولت در ماه می 2020، این میزان در کشور آلمان معادل 3.9% و در منطقه یورو به صورت میانگین 7.4% می باشد. این نرخ نشان از وضعیت مناسب کاری در زمینه های مختلف و همچنین وجود اقتصادی پویا در آلمان است که راه را برای مهاجرین خارجی هموار می کند.

لازم است بدانید که متوسط هفته کاری در کشور آلمان در حدود 40 ساعت و حداکثر ساعت کاری 48 ساعت در هفته است. هر کارمند به صورت قانونی حق استفاده از 20 روز مرخصی در سال را داشته و از مزایایی مانند مرخصی بیماری و زایمان برخوردار هستند.

مطالعات انجام شده توسط German Federal Institution for Population Research نشان داده است که یک سوم از مهاجرین خارج از اتحادیه اروپا که جویای کار در آلمان هستند، ظرف مدت حداکثر 12 ماه به شغل دلخواه خود دست پیدا می کنند. به صورت کلی اگر شما واجد شرایط تحصیلی و سابقه کاری باشید و دانش زبان آلمانی مناسبی نیز داشته باشید، از شانس بسیار بالایی برای یافتن شغل در آلمان برخوردار هستید. البته که توصیه می کنیم برای اطمینان از یافتن این موقعیت و اطلاعات بیشتر با یک موسسه مهاجرتی معتبر نیز مشورت نمایید.

آب و هوا در آلمان

کشور آلمان در تمام طول سطح خود دارا ی آب و هوایی معتدل همراه با تابستان های گرم و زمستان هایی سرد است که در طول سال عمدتا بارش های باران را به همراه خود دارد. به صورت دقیق تر می توان گفت که میانگین دمای هوا در ماه ژانویه در طول روز 3 درجه بوده و در ماه جولای به 22 درجه سانتی گراد خواهد رسید. لازم به ذکر است دمای هوا در زمستان های سرد تا 10- درجه و در تابستان ها 35 درجه سانتی گراد را نیز لمس می کند.

البته به دلیل وجود مناطق کوهستانی و ارتفاعات، تنوع زیادی از آب و هوا را در سرتاسر کشور ملاحظه می کنید. اما به عنوان بهترین دوره آب و هوایی در کشور آلمان که موردنظر گردشگران برای سفر به آلمان نیز می باشد، از ماه می تا سپتامبر بوده که آب و هوایی مطبوع داشته و در بهترین و مناسب ترین حالت برای مسافرت به سر می برد.

مشکلات زندگی در آلمان

در کنار تمامی مزایا و ویژگی های مناسب کشور آلمان در ابعاد تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و ...، این کشور معایبی را نیز به منظور زندگی دارد که شخص با گذشت زمان و زندگی روزمره در شهرهای مختلف این کشور با آن ها برخورد می کند و ممکن است تا جایی نیز بغرنج شود. البته این موارد حتما به عنوان مشکل نباید در نظر گرفته شوند؛ بلکه به عنوان چالشی بر سر راه باید بررسی شوند تا بهترین راه حل برای آن ها اتخاذ گردد.

ما در ادامه تعدادی از چالش های مردم و مهاجران برای زندگی در شهرهای آلمان (اغلب شهرهای اصلی) با آن ها روبرو می شوند را بیان می کنیم:

  • زبان آلمانی
  • یافتن شغل موردنظر
  • اجاره مسکن به صورت طولانی مدت
  • امور اداری طولانی مدت و طاقت فرسا
  • تفاوت فرهنگی با مردم آلمان

اپلیکیشن و سایت های کاربردی در آلمان

یکی از مواردی که در دنیای امروز در تمامی نقاط جهان می تواند به شما در زمینه های مختلف کمک کند، دنیای اینترنت است. استفاده از وبسایت و اپلیکیشن های گوناگون می تواند به مهاجران و مسافران به کشور های مختلف در زمینه های لازم کمک شایانی کند.

در کشور آلمان نیز شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن های مختلف به اطلاعات بسیار مفیدی دست پیدا کنید. ما در ادامه ابتدا تعدادی از اپلیکیشن ها و سایت هایی که در بدو ورود به آلمان به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد را لیست می کنیم:

  • ARD Mediathek
  • DB Navigator
  • Too Good To Go
  • N26
  • DW
  • HelloFresh
  • Babbel
  • Lime
  • Immoscout24
  • Omio

این منابع می توانند به مهاجرانی که به تازگی وارد آلمان شده اند، در زمینه های مختلف کمک های بسیار فراوانی کنند.

اما ما در ادامه علاوه بر منابع معرفی شده در قبل، به صورت خاص و دسته بندی شده نیز اپلیکیشن و وبسایت هایی را معرفی می کنیم تا در صورت نیاز از آن ها استفاده نمایید.

  • German Language Apps:
  • Doulingo
  • Babbel
  • Mondly
  • DW
  • Leo
  • Pons
  • 5000 useful phrases in German
  • 6000 German words

 

  • English-German Dictionaries:
  • Pons
  • Leo

 

  • German Transportation Apps:
  • Google maps
  • BVG
  • Deutsche Bahn
  • Offi
  • DriveNow
  • BlaBlaCar
  • Drive2Day
  • WunderCar
  • Berlkoenig
  • BBBike
  • Citymapper
  • FAIRTIQ

 

  • Food Apps for Germany:
  • Durst
  • Sonntags

 

  • Travelling and Eating in Germany:
  • Expedia
  • Trip Advisor
  • Booking
  • Viator
  • GoEuro
  • Komoot
  • FeWo/HomeAway
  • Airbnb

 

  • Culture Apps for Germany:
  • Going Local Berlin
  • Street Art Archive
  • Berlin Wall
  • GuideMate

 

  • Miscellaneous Apps that Are Vital in Germany:
  • Whatsapp
  • Slack
  • Doodle

 

  • Telephone Book:
  • Das Örtliche
  • Yellow Pages

 

  • Weather:
  • Wetter online

 

  • Health:
  • Apothekenfinder
  • Geburt+Baby

 

  • Banking:
  • ATM app

 

  • Petrol stations
  • Mehr-tanken

 

جمع بندی

کشور آلمان با دارا بودن اولین و قدرتمدترین اقتصاد قاره اروپا همواره به عنوان یکی از برترین گزینه های مهاجرت به روش های مختلف به شمار رفته است. اما متقاضیان مهاجرت به این کشور می بایست به اطلاعاتی نظیر خلق و خوی مردم آلمان و همچنین تاریخ و فرهنگ این کشور آشنایی داشته باشند تا هرچه سریعتر بتوانند در جامعه جدید جا بیافتند. در کنار این شرایط، دانستن مواردی همچون هزینه های زندگی در این کشور از جمله مهم ترین اطلاعاتی است که نیاز دارید؛ طبق آمار میزان هزینه در کشور آلمان به صورت میانگین برای هر فرد در ماه در حدود 1900 یورو می باشد که این عدد برای یک خانواده 4 نفره به میزان 3600 یورو می رسد. از جمله موارد دیگر نیز می توان به سیستم حمل و نقل بسیار پیشرفته و آسان این کشور، شرایط کاری مناسب همراه با نرخ بیکاری پایین، آب و هوای معتدل و مناسب و ... اشاره کرد که هر فردی را به خود جذب می کند.

مقالات مربوط به زندگی در آلمان

زندگی در برلین

زندگی در برلین

شهر برلین، پایتخت جمهوری فدرال آلمان و بزرگ ترین شهر از نظر مساحت و با جمعیتی معادل 3.5 میلیون نفر پرجمعیت ترین شهر در آلمان و پس از لندن، دومین شهر پرجمعیت در اتحادیه اروپا به حساب می آید. برلین از ن...

ادامه مطلب

هزینه های زندگی در کلن

هزینه های زندگی در کلن

کلن، بزرگترین شهر ایالت Rhine-Westphalia شمالی و پنجمین شهر بزرگ کشور آلمان می باشد که در کنار رودخانه Rhine واقع شده است. شهر کلن امروزه جمعیتی در حدود 1 میلیون نفر را دارا می باشد که بزرگترین شهر ام...

ادامه مطلب

هزینه های زندگی در فرانکفورت

هزینه های زندگی در فرانکفورت

هر دانشجو قبل از مهاجرت، یکی از مباحثی که باید مورد بررسی قرار دهد، هزینه های زندگی در شهر مقصد را است. در این مقاله سعی بر این است که شما را با هزینه های جاری در شهر فرانکفورت آشنا کنیم تا هر متقاضی...

ادامه مطلب

زندگی در هامبورگ

زندگی در هامبورگ

هامبورگ به عنوان دومین شهر بزرگ جمهوری فدرال آلمان، همواره یکی از مهم ترین و اقتصادی ترین مناطق به شمار می رود. به دلیل بندرگاهی بودن این شهر، همواره مشاغل بسیاری در این شهر وجود داشته که مهاجران بسیا...

ادامه مطلب

هزینه های زندگی در مونیخ

هزینه های زندگی در مونیخ

شهر مونیخ، پس از برلین و هامبورگ، سومین شهر بزرگ آلمان است که به عنوان پایتخت منطقه باواریا به حساب می آید. همچینین، مونیخ بر اساس آمار نیز با جمعیتی معادل 1.5 میلیون نفر سومی شهر پرجمعیت آلمان محسوب...

ادامه مطلب
نظرات درباره زندگی در آلمان

مشاوره مهاجرت رایگان :