خرید ملک در آلمان

مقدمه

کشور آلمان یکی از کشورهای غربی اروپا محسوب می‌شود. سطح بالای رفاه اجتماعی و نرخ پایین بیکاری در این کشور اروپایی باعث شده بسیاری از افراد سالانه کشور خود را به مقصد آلمان ترک کنند. این موضوع از آمارها نیز مشخص است: آلمان بعد از کانادا و آمریکا مهاجر پذیرترین کشور دنیا می‌باشد. با این حال برای دریافت اقامت آلمان روش‌های زیادی وجود دارد. تحصیل در دانشگاه، اشتغال یا سرمایه گذاری در این کشور هر یک می‌توانند تحت شرایطی شما را به اقامت این کشور نزدیک کنند. با توجه به این که خرید ملک در آلمان یک نوع سرمایه گذاری محسوب می‌شود، بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند آیا خرید خانه در یکی از شهرهای این کشور باعث دریافت اقامت خواهد شد یا نه؟

اگر شما نیز به دنبال خرید ملک و املاک در صنعتی‌ترین کشور اروپا هستید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله هر آن چیزی که درباره خرید خانه در آلمان باید بدانید را بررسی خواهیم کرد.

 

به طور کلی در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

- چه کسانی می‌توانند در آلمان خانه بخرند؟

- شرایط خرید خانه در این کشور چگونه است؟

- مراحل خریداری خانه در آلمان چه می‌باشد؟

- هزینه خرید خانه در شهرهای مختلف آلمان چقدر است؟

- و آیا با خرید ملک در آلمان می‌توان اقامت این کشور را کسب کرد؟

شرایط خرید ملک در آلمان

قوانین مصوب شده در آلمان به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا بتوانند به راحتی در این کشور خانه خریداری کنند. به عبارتی هر شخصی می‌تواند در یکی از شهرهای این کشور خانه خریداری کند. به همین دلیل بسیاری از افراد با هدف سرمایه گذاری و همچنین کسب درآمد از طریق اجاره خانه در آلمان اقدام به خرید ملک در این کشور اروپایی می‌کنند.

جالب است بدانید که ایرانیان نیز می‌توانند در آلمان خانه بخرند. همانطور که قوانین این کشور اروپایی اجازه می‌دهد، هر شخص ایرانی می‌تواند با خرید خانه در آلمان سرمایه گذاری مناسبی برای آینده انجام دهد. با این وجود یکی از معایب خرید خانه در این کشور این است که نمی‌توانید اقامت آلمان را دریافت کنید.

 

"خرید ملک در آلمان تنها می تواند ویزای توریستی بلند مدت را به شما اعطا کند، نه اقامت دائم این کشور را"  مگر با تبدیل این روش به کارآفرینی...

به همین دلیل اگر به دنبال اخذ اقامت یک کشور اروپایی با خرید ملک هستید، می‌توانید به دنبال مقاصد دیگری مانند اسپانیا و یا پرتغال بروید. چرا که اخذ اقامت این کشور به واسطه سرمایه گذاری با خرید خانه کمی سخت بوده و شرایط خاصی دارد.

از سویی بسیاری از متقاضیان ورود به خاک آلمان، به دنبال دریافت وام خرید ملک از بانک‌های این کشور هستند. این وام‌ها با بهره‌های کمی پرداخت می‌شوند و می‌توانند متقاضیان را برای دریافت آن ترغیب نمایند. با این حال بانک‌های این کشور برنامه‌ای برای پرداخت وام به اتباع خارجی در نظر ندارند و برای دریافت وام بانکی باید حتما اقامت این کشور را کسب کرده باشید.

 

مزایای خرید ملک در آلمان

برای دریافت اقامت آلمان خرید خانه به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه باید یک برنامه تجاری حرفه‌ای داشته باشید تا بتوانید از این طریق اقامت این کشور اروپایی را دریافت کنید. با این حال چه اقامت این کشور را کسب نموده‌ باشید، چه اقامت این کشور را نداشته باشید، خرید خانه در این مقصد اروپایی مزایای بی‌شماری دارد:

 

- دریافت ویزای توریستی بلند مدت

افرادی که اقامت این کشور را نداشته باشند، هر چند نمی‌توانند از طریق خرید ملک به طور دائمی در این کشور زندگی کنند، اما با دریافت ویزای توریستی بلند مدت می‌توانند تا سالیان دراز به این کشور رفت و آمد کنند. بنابراین هر چند صاحب خانه شدن در آلمان کمکی به گرفتن اقامت نخواهد کرد، اما می‌تواند ویزای توریستی را به نام شما صادر کند.

 

- سرمایه گذاری مطمئن

با توجه به اقتصاد آلمان و شرایط خرید و فروش ملک در این کشور، سرمایه گذاری در این مقصد اروپایی بسیار ایده آل به نظر می‌رسد. بنابراین اگر به فکر سرمایه گذاری در یکی از کشورهای اروپایی هستید، آلمان مقصد بی‌نظیری خواهد بود.

 

- بهره پایین وام بانکی

وام‌های بانکی آلمان با بهره‌های بسیار کمی اعطا می‌شوند. به این دلیل افرادی که اقامت این کشور را داشته باشند، می‌توانند با استفاده از این وام‌ها به راحتی صاحب خانه شوند. البته استفاده از این وام‌ها برای اتباع خارجی میسر نیست. بنابراین برای استفاده از این وام‌های می‌توانید اقامت کاری دریافت کنید، و در ادامه برای دریافت وام بانکی اقدام کنید.

 

- اقتصادی پویا و نرخ بیکاری پایین

با خرید خانه در آلمان می‌توانید صاحب ملک در یکی از بهترین کشورهای دنیا با اقصادی پویا و بازار کاری قدرتمند شوید. پس اگر می‌خواهید زندگی جدید خود را در کشوری با اقتصاد قدرتمند تجربه کنید، آلمان بهترین گزینه است.

معایب خرید خانه در آلمان

با این حال خرید خانه در کشور آلمان با همه مزایایی که دارد، بدون عیب نیز نیست. اگر قصد خرید ملک در این کشور را دارید، بهتر است که پیش از هر اقدامی با معایب خریدن خانه در این کشور آشنا شوید:

 

- هزینه‌های جانبی بالا و مالیات‌های سنگین

خریدن خانه در کشوری مانند آلمان با وجود مزیت‌هایی که دارد، می‌تواند هزینه‌های زیادی نیز به همراه داشته باشد. برای خریدن یک خانه در این کشور باید هزینه‌های ثبت اسناد رسمی و ثبت نام زمین، هزینه‌های مشاور املاک، هزینه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات انتقال املاک، هزینه ارزیابی املاک، مالیات بر املاک و مستغلات و سایر موارد را پرداخت کنید.

 

- عدم دریافت اقامت

یکی از نکات منفی خرید خانه در آلمان، عدم اعطای اقامت آلمان است. با وجود این که کشورهای زیادی از جمله کشورهای اروپایی با خریدن خانه به اتباع خارجی اقامت اعطا می‌کنند، اما دولت آلمان برنامه‌ای برای دادن اقامت به سرمایه گذاران ملک و املاک در نظر ندارد. البته سرمایه گذاران خارجی می‌توانند با ثبت شرکت و ارائه یک برنامه تجاری هدفمند، نسبت به خرید خانه و دریافت اقامت اقدام کنند.

هزینه ملک در شهر های مختلف آلمان

اگر به دنبال خرید ملک در آلمان هستید، باید بدانید هزینه هر متر زمین در شهرهای مختلف آلمان بسیار متفاوت است. به عبارتی قیمت خانه متناسب با شهر‌ها بزرگ و کوچک آلمان تغییر خواهد کرد. هرچه به سمت شهرهای بزرگتر و مشهورتر این کشور حرکت کنید، قیمت خرید خانه افزایش خواهد یافت و طبیعتا شهرهای کوچک‌تر قیمت‌های پایین‌تری برای خرید خانه خواهند داشت.

 

 در جدول زیر قیمت تقریبی خانه در هر یک از شهرهای این کشور را مشاهده می‌کنید:

شهر

بالاترین قیمت خانه به ازای هر متر مربع (یورو)

پایین‌ترین قیمت خانه به ازای هر متر مربع (یورو)

مونیخ

11688

8436

هامبورگ

6961

4262

کلن

5714

3975

برلین

6071

3754

بن

6800

4450

اشتوتگارت

6323

4167

فرانکفورت

7121

4848

دوسلدورف

5312

3722

آخن

6140

2400

نورنبرگ

5225

3725

لایپزیگ

3666

2316

هانوفر

4319

3533

دورتموند

3766

2250

 

 

در جدول بالا قیمت خرید ملک در آلمان در شهرهای مختلف بررسی شده است. برای اطلاع دقیق‌تر شما این جدول به صورت بازه‌ای از بالاترین و پایین‌ترین نرخ رایج در هر شهر ارائه شده است. دقت کنید که قیمت‌های مندرج در جدول بر اساس یورو بوده و قیمت بر حسب 1 متر مربع زمین در هر شهر می‌باشد.

همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت خرید مسکن در آلمان در هر شهری متفاوت است. به عنوان مثال برای خرید یک خانه در مونیخ باید تقریبا 3 برابر خرید همان خانه در دورتموند هزینه کنید. هر چند برلین پایتخت آلمان محسوب می‌شود، اما بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا مونیخ گران‌ترین شهر آلمان از لحاظ ملک و املاک می‌باشد که این نکته نیز جالب توجه است.

مراحل خرید ملک

خرید خانه در آلمان مراحل زیادی دارد و با توجه به قوانین این کشور لازم است تا پیش از بستن قرار داد و پرداخت وجه خانه، ابتدا با یک موسسه حقوقی معتبر مشورت‌های لازم را انجام دهید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که روال خریدن خانه کاملا قانونی بوده و مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. همچنین بر خلاف ایران، خرید ملک در آلمان مشمول پرداخت مالیات‌های زیادی می‌شود که پرداخت آن اجباری است.

 

در ادامه با مراحل کلی خرید خانه در این کشور آشنا می‌شویم:

- می‌توانید وام مسکن یا رهن بانک را بررسی کنید و بهترین پیشنهادها را انتخاب کنید.

- یک خانه مناسب و متناسب با نیاز خود پیدا کنید.

- به فروشنده پیشنهاد خود را ارائه کنید.

- در صورت قبول پیشنهاد، باید در محضرهای آلمان قرار خود را تنظیم نمایید.

- شما می‌توانید با پرداخت 10 درصد از کل مبلغ خانه، قرارداد را نهایی کنید.

- قرارداد خرید خانه را به امضا برسانید.

- لازم است که در ادامه قرارداد خود را در دفاتر رسمی ثبت کنید.

- هزینه‌های جانبی خریدن ملک را نیز باید بپردازید.

- اکنون نوبت به پرداخت کل هزینه خانه می‌رسد.

- در حال حاضر خانه در اختیار کامل شما قرار دارد.

- قوانین اجازه می‌دهند تا مالیات خرید خانه را تا 4 هفته پس از خرید پرداخت کنید.

- حالا شما صاحب یک ملک قانونی در آلمان شده‌اید.

 

فرایند خرید خانه از زمان انتخاب گزینه مدنظر تا مالک قانونی شدن بسیار زمانبر بوده و گاهی بیش از 1 ماه به طول خواهد انجامید. بنابراین اگر قصد خریداری ملک در این کشور را دارید، حتما باید صبور باشید و مراحل قانونی خرید خانه را به درستی طی کنید.

اقامت آلمان با خرید ملک

اگر مقاله را با دقت خوانده باشید، به این موضوع پیشتر نیز پرداختیم. با خریدن خانه در این کشور به تنهایی نمی‌توان نسبت به دریافت اقامت امیدوار بود. اما دلیل این موضوع چیست؟

آلمان یک کشور صنعتی و قطب اصلی اروپا در تجارت محسوب می‌شود. این کشور اروپایی مهد برندهای بزرگی مانند بنز، پورشه و بی ام دبلیو بوده و در بسیاری از صنعت‌ها در دنیا پیشتاز است. وجود صنایع برتر و پر درآمد در این کشور باعث شده تا آلمان درخواست‌های سرمایه گذاری را به سختی قبول کند. به عبارت بهتر اگر بخواهید با خرید خانه در این کشور اقامت دائم دریافت کنید، این مهم برای شما وجود نخواهد داشت.

در واقع بر خلاف ویزاهای کاری و تحصیلی که به نسبت راحت‌تر صادر می‌شود، چرا که نیاز به نیروی جوان در این کشور در حال افزایش است، شرایط برای اخذ اقامت در آلمان از طریق خرید ملک چندان راحت نیست. بنابراین در صورتی که بخواهید با خرید زمین، خانه و یا ملک به رویای خود یعنی اقامت آلمان برسید، راه پیچیده ای را خواهید داشت، چرا که معمولا برای متقاضیان خرید خانه در این کشور تنها اقامت بلندمدت توریستی اعطا می‌شود.

با این حال اگر بتوانید درخواست اقامت با خرید خانه را با یک طرح تجاری قدرتمند ارائه کنید، می‌توانید به دریافت اقامت دائم این کشور نیز امیدوار باشید. البته همانطور که گفته شد اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری سخت بوده و نیاز به یک طرح تجاری بزرگ دارد.

اگر همچنان به دنبال خرید ملک در آلمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از طریق سایر روش‌ها اقامت این کشور اروپایی را دریافت کنید و سپس خانه خود را خریداری کنید. شما می‌توانید از راه مهاجرت تحصیلی، کاری و یا سرمایه گذاری وارد خاک این کشور شوید و در ادامه با خرید ملک در این کشور، زندگی جدید را در غرب اروپا تجربه کنید.

جمع بندی

خرید ملک در آلمان یکی از روش‌هایی است که متقاضیان اخذ اقامت آلمان به فکر آن هستند. بسیاری از افرادی که رویای زندگی در اروپا و آلمان را در سر می‌پرورانند، تمایل دارند تا از طریق خرید خانه یا زمین وارد این کشور شوند. با وجود این که بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و پرتغال به خریداران خارجی املاک در کشور خود اقامت دائم می‌دهند، اما کشور آلمان به دلیل وجود سرمایه گذاران بزرگ و عدم احساس نیاز به سرمایه‌های بیشتر معمولا درخواست اقامت‌های مربوط به سرمایه گذاری را با سختی بیشتری می‌پذیرد. اگر به فکر خرید خانه در اروپا و کسب اقامت هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کشورهای دیگری را به عنوان مقصد انتخاب کنید، اما اگر هدف اصلی شما قطب اصلی صنعت اروپا یعنی آلمان است، پیشنهاد ما این است که ابتدا از طریق مهاجرت‌های تحصیلی، کاری و یا سایر روش‌های اقامت این کشور را کسب کنید و سپس اقدام به خرید خانه کنید. شما می‌توانید برای خرید خانه در این کشور از یک موسسه حقوقی معتبر مشاوره دریافت کنید تا موانع و مشکلات احتمالی این مسیر حذف شوند.

نظرات درباره خرید ملک در آلمان

مشاوره مهاجرت رایگان :