تحصیل در پرتغال

مقدمه

خیلی از ماها برای ادامه تحصیل مشکل زبان داریم ! یعنی به هر دلیلی نتونستیم مدرک زبان بگیریم...

کشورهای مختلفی هستند که دانشجو رو بدون مدرک زبان پذیرش می کنند ... اما یا گرون هستند یا شرایط زندگی مشکلی دارند... اما شما در پرتغال میتونید بدون مدرک زبان و با کمترین هزینه ممکن درس بخونید !!!

پرتغال کشوری فوق العاده زیبا با سواحلی هیجان انگیز و آب و هوای مرطوب است که هرساله تعداد بسیار زیادی از مهاجران با اهداف مختلف و با اخذ مجوز ورود (ویزا) وارد پرتغال می شوند. سیستم آموزشی مناسب و هزینه تحصیل و زندگی پایین تر به نسبت دیگر کشورهای اروپایی سبب شده است تا بخش عمده ای از این مهاجران را دانشجویان خارجی تشکیل دهند. علاوه بر مزیت های تحصیلی، فرهنگ و سنت دیرینه این کشور می تواند جذابیت پرتغال را دوچندان کند. ما در ادامه سعی می کنیم بررسی دقیق و کاملی از وضعیت تحصیلی و شرایط زندگی یک دانشجو در کشور پرتغال را ارائه دهیم و به بسیاری از سوالات شما در زمینه اخذ پذیرش در مقاطع مختلف، هزینه تحصیل، فرصت های تحصیل خارج از کشور، بورسیه تحصیلی و ...  پاسخ دهیم.

نظام آموزشی پرتغال

کشور پرتغال یکی از اعضای رسمی برنامه و قرارداد بولونیا بوده که در کنار 47 کشور عضو در جهت هماهنگی یک استراتژی مشخص و ارتقا سطح آموزش عالی در دنیا گام برمیدارد. قرارداد بولونیا با هدف گسترش دسترسی به علوم روز در اروپا و امکان تبادل دانشجو بین موسسات آموزش عالی در سطح اروپا امضا شد.

بنابراین همانند دیگر سیستم های آموزش روز دنیا، تحصیلات در کشور پرتغال علاوه بر مدارس و کالج در زمینه های مختلف، شامل دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) هستند.

همان طور که در قبل بیان شد، موسسات آموزشی در کشور پرتغال به دو دسته دولتی و خصوصی بوده که هر یک از این گروه ها به دو دسته دانشگاه های تحقیقاتی و موسسات پلی تکنیک تقسیم بندی می شوند.

برای توضیح موسسات پلی تکنیک لازم است بدانید که در زمینه آموزش های عملی و حرفه ای در مشاغل مختلف از جمله پرستاری، آموزش و پرورش، حسابداری و بهداشت متمرکز بوده و رشته هایی همچون پزشکی، حقوق، اقتصاد یا روانشناسی در دانشگاه های سطح کشور پرتغال تدریس می شوند. همچنین رشته هایی مانند مهندسی، فناوری، تربیت بدنی و علوم انسانی در هر دو گروه ارائه شده و دانشجویان با انتخاب کورس مدنظر خود می توانند تحصیلات خود را در پرتغال آغاز نمایند.

مدرسه در پرتغال

مدارس کشور پرتغال به دو دوره دبستان و دبیرستان تقسیم می شود که کودکان از سن 6 سالگی وارد این سیستم شده و به طور متوسط 25 ساعت در هفته در محیط مدرسه حضور دارند.

مدارس پرتغال به دو دسته دولتی و خصوصی ارائه شده که تحصیل در مدارس دولتی رایگان می باشد. ممکن است سوال پیش بیاید که مدارس خصوصی از نظر سطح کیفی از مدارس دولتی بالاتر هستند؟ که پاسخ قطعا منفی است؛ سطح کیفی بسیاری از مدارس دولتی از مدارس خصوصی نیز بالاتر محسوب می شود. اما نکته قابل توجه مدارس دولتی، زبان پرتغالی آن است که ممکن است برای مهاجرانی که وارد کشور پرتغال باشند، شرایط را کمی سخت کند.

کالج در پرتغال

از آنجا که زبان رسمی این کشور پرتغالی است، ممکن است مهاجران وارد شده به کشور پرتغال، آشنایی چندانی با زبان این کشور نداشته باشند. از این رو کالج های متعددی در سطح کشور پرتغال برای آموزش زبان پرتغالی تدارک دیده شده است تا متقاضیان با اهداف مختلف اعم از تحصیل، کار، اقامت و ... تسلط کافی بر زبان پرتغالی را کسب نمایند.

این دوره های آموزشی برای سنین مختلف و در سطوح متفاوت ارائه می شود. از جمله برترین کالج های زبان در کشور پرتغال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Portuguese Connection
  • Inlingua Porto
  • Fast Forward Institute
  • Oficina de Portugues
  • CIAL Centro de Linguas

مقطع کارشناسی در پرتغال

در حال حاضر مقطع کارشناسی (لیسانس) برای رشته های مختلف در هر دو موسسه دانشگاهی و پلی تکنیک تدریس می شود که این دوره معمولا بین 3 تا 4 سال به طول می انجامد. همان طور که قبلا نیز بیان شد، دروس و دوره های عملی در موسسات پلی تکنیک و دروس تحقیقاتی و تئوری در دانشگاه های سطح کشور پرتغال ارائه می شود.

اصطلاح ECTS و یا European Credit Transfer System به معنای تعداد واحد و یا ساعت کاری و آموزشی در مراکز مربوطه بوده که برای دوره کارشناسی در مراکز پلی تکنیک معادل 180 ECTS در طول 6 ترم  و در دانشگاه بسته به رشته و کورس تحصیلی بین 180-240 ECTS در طول 6 یا 8 ترم تعیین شده است.

تحصیلات تکمیلی در پرتغال

همانند دوره کارشناسی، دوره های کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) در هر دو دسته مراکز آموزشی تدریس شده و دانشجویان می توانند بسته به اهداف خود در آینده، محل تحصیل خود را انتخاب نمایند.

دوره ارشد در مراکز پلی تکنیک با هدف آمادگی و آموزش حرفه ای در یک زمینه تخصصی طراحی شده و دانشجویان با فارغ التحصیلی از این مراکز به راحتی وارد بازار کار کشور پرتغال خواهند شد. همچنین دانشجویانی که علاقمند به نوآوری و تمرکز در تحقیقات خود هستند، می توانند این دوره را در دانشگاه های پرتغال گذرانده و تحصیلات آکادمیک خود را ادامه دهند.

برای هر دو گروه دانشگاهی و پلی تکنیک، دانشجویان می بایست بین 90-120 ECTS را در یک الی دو سال تحصیلی (بین 4 تا 6 ترم) پاس نمایند؛ لازم به ذکر است که برای برخی رشته ها همچون پزشکی و حقوق طول این دوره ممکن است این دوره افزایش یابد.

در نهایت نیز به دلیل پژوهشی بودن دوره دکترا، این مقطع فقط در مراکز دانشگاهی ارائه و تدریس می شود که دانشجویان تحت نظر استادان و پیشکسوتان رشته های مربوطه به تحقیقات خود ادامه می دهند؛ دوره ای که ممکن است نیاز به 3 سال مطالعه و تحقیق داشته باشد.

تحصیل پزشکی در پرتغال

زیبایی های طبیعی و تاریخی کشور پرتغال، در کنار برنامه درسی هماهنگ با فرایند بولونیا و تحصیل مقرن به صرفه سبب شده است تا دانشجویان در رشته های مختلف برای تحصیل در این کشور اقدام نمایند. یکی از برجسته ترین و پیشرفته ترین برنامه های آموزشی دانشگاه های پرتغال، رشته پزشکی بوده که در سطح اروپا زبانزد است.

متقاضیان تحصیل رشته پزشکی می بایست با ارائه مدارک و ریزنمرات مقطع دبیرستان خود، در آزمون ورودی وزارت بهداشت کشور پرتغال شرکت کنند. این دو معیاری است که دانشگاه های کشور پرتغال برای پذیرش دانشجویان به آن ها اتکا می کنند.

دوره پزشکی در کشور پرتغال برای اخذ مدرک دکتری تا 6 سال به طول می انجامد.

از جمله برترین دانشکده های پزشکی در کشور پرتغال می توان به :

  • University of Lisboa Faculty of Mediine
  • University of Porto Faculty of Medicine
  • University of Algarve Department of Biomedical Science and Medicine
  • University of Beira Interior Department of Medical Sciences
  • University of Coimbra Faculty of Medicine

اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در مقاله "تحصیل پزشکی در پرتغال"  به طور کامل این رشته را بررسی خواهیم کرد...

دانشگاه های کشور پرتغال

بسیاری از دانشگاه های کشور پرتغال به واسطه قرارداد بولونیا با دانشگاه های برتر در دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی مبادله دانشجو و فناوری را داشته و از این رو همواره در بین دانشگاه های برتر جهان قرار دارند.

طبق آخرین اعلام رتبه بندی THE در سال 2021، 12 دانشگاه از کشور پرتغال در بین برترین دانشگاه های جهان قرار کرفته اند. برای بررسی دقیق و بیشتر این موضوع، توصیه می شود مقاله "دانشگاه های برتر پرتغال" را مطالعه کنید...

در ادامه پنج دانشگاه برتر کشور پرتغال معرفی شده اند :

  1. Catholic University of Portugal
  2. NOVA University of Lisbon
  3. University of Porto
  4. University of Lisbon
  5. University of Aveiro

هزینه تحصیل در پرتغال

نظام آموزشی کشور پرتغال به این گونه طراحی شده است که هزینه تحصیل در هر یک از موسسات آموزش عالی اعم از دانشگاه یا پلی تکنیک توسط همان موسسه اعلام می شود. بنابراین برای آگاهی از هزینه تحصیل و شهریه هر دانشگاه می توانید با مراجعه به مقاله آن دانشگاه و یا وبسایت دانشگاه اطلاعات لازم را کسب نمایید. در ادامه شهریه میانگین در موسسات مختلف در پرتغال بیان شده است.

برای تحصیل در موسسات آموزشی دولتی کشور پرتغال به طور میانگین 1250 یورو بر سال برای مقاطع کارشناسی و ارشد و 2500 تا 3000 یورو در سال برای مقطع دکترا می بایست شهریه پرداخت نمایید. لازم به ذکر است که دانشجویانی که به صورت پاره وقت مشغول به تحصیل در کشور پرتغال هستند، معادل 70% از این مبالغ را باید پرداخت نمایند.

تحصیل در موسسات خصوصی کشور پرتغال هزینه ای بالاتر از موسسات دولتی را برای دانشجویان به همراه دارد؛ به گونه ای که برای تمامی مقاطع شهریه در حدود 3500 تا 3900 یورو در سال برآورد می شود.

دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز پلی تکنیک کشور پرتغال اقدام می کنند، ممکن است درصدی از این مبالغ را بیشتر پرداخت نمایند؛ اما قادر هستند با نمرات بالایی که در دروس کسب می کنند میزان شهریه خود را به صفر نیز برسانند.

نکته آخر در مورد هزینه تحصیل اینکه نحوه پرداخت شهریه برای موسسات دولتی به صورت سالانه و در موسسات خصوصی به صورت ماهیانه انجام می شود.

بورسیه های تحصیلی کشور پرتغال

در ادامه توضیح هزینه های تحصیل در کشور پرتغال باید گفت که دانشجو با دریافت بورسیه های تحصیلی موجود در این کشور می تواند هزینه های تحصیلی خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. به صورت کلی، بورسیه های تحصیلی که از سوی دولت برای دانشجویان داخل و خارج از اتحادیه اروپا ارائه می شود، به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • بورسیه تحصیلی The Instituto Camoes که مخصوص دانشجویان در حال تحصیل در رشته های زبان و فرهنگ پرتغالی می باشد.
  • بورسیه DGES و یا The Directorate-General of Higher Education که برای تمامی رشته ها و مقاطع بر اساس شایستگی و وضعیت علمی دانشجو از سوی موسسات مختلف ارائه می شود.
  • بورسیه FCT و یا The Foundation for Science and Technology که کمک هزینه تحقیقاتی برای پژوهش های علم و فناوری محسوب می شود.

 

لازم به ذکر است که بورسیه های تحصیلی در گروه های مختلف اکثرا شامل حال دانشجوبان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می شود و بخش محدودی از این بودجه به مقطع کارشناسی اختصاص می یابد.

کار دانشجویی در پرتغال

دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کشور پرتغال مجوز اشتغال به کار دانشجویی را در حین تحصیل خود در پرتغال دارند؛ البته این اجازه با دریافت مجوز SEF صادر می شود. یعنی دانشجوی متقاضی با توجه به توانایی و مهارت خود می تواند برای دریافت مجوز اشتغال در زمینه های گوناگونی همچون فعالیت های تحقیقاتی در محیط دانشگاه، تدریس آکادمیک و ... اقدام نمایند. در مورد دوره های کارآموزی و موقعیت آموزشی بدون حقوق، کارفرمای شما موظف است این اجازه را کسب کند. لازم به ذکر است که دانشجویان داخل اتحادیه اروپا بدون نیاز به کسب مجوز، قادر به انجام کار دانشجویی می باشند.

میزان ساعت کار دانشجویی در دوران تحصیل 20 ساعت در هفته و در تابستان تا 40 ساعت نیز امکان پذیر است. میزان درآمد دانشجویان برای مشاغلی که نیاز به مهارت خاصی ندارند، ساعتی بین 5 تا 6 یورو بوده و به صورت میانگین می توانند ماهیانه 600 یورو درآمد داشته باشند.

یکی از مزایای قابل توجه کشور پرتغال این است که برای استخدام افراد به قوم و ملیت او توجه نشده و تنها شایستگی و توانایی فرد متقاضی سنجیده می شود.

مدارک زبان در پرتغال

یکی از مزایای تحصیل در کشور پرتغال، عدم نیاز به هرگونه مدرک زبان است؛ یعنی عموما دانشگاه های کشور پرتغال از شما مدرک زبان نمی خواهند اما دانش زبان شما در روز مصاحبه در سفارت کشور پرتغال در تهران ارزیابی شده و بسته به آن برای شما ویزای تحصیلی صادر می شود.

زبان تدریس مقطع کارشناسی در کشور پرتغال عمدتا پرتغالی بوده اما دانشگاه های متعددی به زبان انگلیسی نیز این دوره را مخصوص دانشجویان بین المللی ارائه می دهند؛ اما تعداد این دانشگاه ها در مقطع ارشد و دکترا افزایش می یابند.

برای دانشگاه های محدودی در کشور پرتغال که مدرک زبان را از ملزومات پذیرش می دانند، زبان پرتغالی یا انگلیسی در سطح B1 یا B2 کافی است.

ویزای همراه دانشجویی در پرتغال

همانند دیگر کشورها، پرتغال نیز اجازه ویزای پیوست و یا همراه به خانواده دانشجو اعطا می کند. این اجازه ویزا منوط به اثبات تأمین هزینه های همراهان توسط شخص متقاضی بوده؛ لازم به ذکر است که همراهان دانشجو پس از ورود و تأیید توسط اداره مهاجرت اجازه کار بدون محدودیت را در خاک پرتغال خواهند داشت.

اخذ اقامت دائم پرتغال

واضح است که به صورت کلی صدور اقامت دائم یک کشور برای فارغ التحصیلان از دانشگاه های رسمی، منوط به اشتغال در زمینه های کاری معتبر در کشور مقصد می باشد. کشور پرتغال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پس از پایان دوره تحصیلی، دانشجویان فارغ التحصیل می توانند اقدام به درخواست اقامت یکساله در کشور پرتغال نمایند. در این مدت قادر خواهید بود تا شغل مدنظر خود را یافته و مشغول به کار شوید؛ در غیر اینصورت می بایست خاک پرتغال را ترک کنید.

جمع بندی

بنابر توضیحاتی که در مقاله ارائه شد، کشور پرتغال یکی از مناسب ترین گزینه های ادامه تحصیل در قاره اروپا به شمار می رود؛ تحصیل مقرون به صرفه در کشور خوش آب و هوای مدیترانه ای بدون مدرک زبان می تواند برای هر متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور جذاب باشد و دسته کم به آن فکر کند. تحصیل در پرتغال برای مشتاقان به تحصیل عملی و یا تحقیقاتی بسیار مناسب بوده و با انتخاب موسسه مربوط به حیطه تخصصی خود می توانند تبدیل به افراد ماهری در بازار کار شوند.

امکان اخذ بورسیه های تحصیلی و کار دانشجویی در حین تحصیل از جمله مواردی است که همان هزینه کم دانشگاه و موسسات پلی تکنیک را نیز برطرف می کند. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل و فارغ التحصیلی خود می توانند جذب بازار کار پرتغال و اروپا شده و نسبت به اخذ اقامت دائم خود و خانواده اقدام نمایند.


پرسش و پاسخ های متداول

به صورت کلی دانشجویانی که به دنبال تحصیلات عمومی و آکادمیک هستند، می بایست برای دانشگاه های پرتغال اقدام نمایند و کسانی که علاقمند به تحصیل در زمینه های عملی و کاری هستند برای ورود به موسسات پلی تکنیک تلاش کنند تا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.

برای شرکت در دانشگاه هایی که مدرک زبان نیاز دارند، کافی است در دوره های زبان پرتغالی یا انگلیسی در کشور پرتغال ثبت نام کرده و پس از اخذ مدرک لازم، برای ورود به کورس اصلی دانشگاه اقدام نمایند.

دانشجویان در حال تحصیل در کشور پرتغال اجازه کار در محیط دانشگاه و همچنین خارج از دانشگاه را در حین تحصیل دارند. همچنین برای فارغ التحصیلان، موسسات کاریابی متعددی در سطح کشور وجود داشته که کارجویان را به کارفرمایان متصل می کنند.

برای اخذ ویزای همراه خانواده، لازم است شخص دانشجو امکان تأمین هزینه های همراهان و محل اقامت خود را در سفارت تأیید و اثبات نماید.

بله. به صورت کلی برای ادامه تحصیل می بایست گپ تحصیلی موجود را به روش های مختلف توجیه کرد تا آفیسر ویزای تحصیلی را برایتان صادر کند.

نظرات درباره تحصیل در پرتغال

مشاوره مهاجرت رایگان :